Test Ford Focus Wagon
Geweldig totaalpakket
Ik heb de Ford Focus hoog zitten. Vanaf het begin, ruim 20 jaar geleden, is het een heerlijke auto om in te rijden. En die rijkwaliteiten zijn alleen maar verder verbeterd. Tel daar de extra (bagage)ruimte van de Wagon bij op en je hebt een geweldig totaalpakket.
Ik heb een week kunnen genieten van de Focus Wagon in Titanium Business uitvoering met de krachtiger 1.5 EcoBoost. De prijs in standaarduitvoering van mijn testauto bedraagt 30.010 euro. Prijs testauto: 36.610 euro.
Dynamisch
Ook de nieuwe Focus Wagon komt een stuk dynamischer en krachtiger over. Hij is goed te herkennen aan de markante grille met zogenaamde Active Grille Shutter (grille sluit automatisch als de motor geen koellucht nodig heeft). De Wagon is flink langer dan de Hatchback (+ 28 centimeter)! De overhang achter is daardoor flink groter, maar toch zit er voldoende dynamiek in de achterzijde.
Bak meer
In de Wagon is leefruimte dankzij de langere wielbasis (2,70 meter) meer dan voldoende. De beenruimte op de achterbank is substantieel toegenomen, plus je hebt een bak meer laadruimte dan in de Hatchback. Die meet 608 tot maar liefst 1.653 liter en er zijn niet veel concurrenten die meer bagageruimte bieden.
De Titanium is werkelijk van alle gemakken en luxe voorzien en dat maakt het verblijf in de nieuwe Focus uiterst aangenaam. Zo heeft hij een groter kleurenaanraakscherm en veel knoppen op het multifunctionele stuurwiel, dat in diepte en hoogte verstelbaar is. Het kleine aantal bedieningsknoppen zit op de juiste plaats, dus met de ergonomie is niets mis. Zo ook niet met de goed verstelbare stoelen die veel steun geven. Bovendien is de Titanium van binnen prachtig afgewerkt met fraaie materialen.
Souplesse
Net als de 1.0 EcoBoost is ook de 1.5 liter een driecilinder en is uitgerust met cilinderuitschakeling. Zodra mogelijk wordt één cilinder uitgeschakeld. Daar merk je overigens weinig van en je hoeft er zelf niets voor te doen. De 1.5 is er in twee versies, waarvan ik die met 110 kW/150 pk en 240 Nm koppel heb gereden. Dat koppel wordt al bij 1.600 toeren geleverd, dus over souplesse geen klagen. Over prestaties ook niet met een top van 210 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,8 seconden. Ook de 1.5-liter is, net als de 1.0, heerlijk stil en de zesbak schakelt als een zonnetje.
De 1,5-liter is met 1 op 17,9 minder zuinig dan de 1.0, dat is evident. Van die beloofde 1 op 17,9 blijft in de praktijk 1 op 14,6 over. De Focus Wagon kent drie rijmodi: Sport, Eco en Normaal. Het verschil voel je duidelijk.
Ontspannen
De Focus Wagon bewijst zijn reputatie als een van de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse. Je zit echt heel ontspannen achter het stuur. Ook met zware belading doet de Wagon precies wat je van hem verwacht. De achterwielophanging van de Wagon bestaat uit torsieveren. Minder geavanceerd dan een multilink-ophanging, maar hij functioneert uitstekend. Vrijwel alle oneffenheden worden keurig weggefilters. Hij stuurt scherp, is in bochten nauwelijks onderstuurd, heeft geen last van zijwind en op hoge snelheid voelt hij zeer solide en betrouwbaar aan.
Het aantal veiligheidsvoorzieningen (standaard en optioneel) is indrukwekkend. Standaard heeft de Titanium bijvoorbeeld een noodrem-assistent met onder meer voetgangersherkenning en uitgebreide rijstrookassistentie.
Conclusie
Ford heeft al heel veel jaren een sterke troef in handen met de Focus en met de Focus Wagon een auto die uitstekende rijeigenschappen paart aan flink veel binnenruimte. Dat maakt de Focus Wagon tot een geweldige gezinsauto, waar je overigens ook zakelijk goed mee voor de dag kunt komen.