Social media marketing

0
656

In deze column voor GooiZaken gaan wij, S&S Online Marketing, je alles vertellen over online marketing. Deze week richten wij ons op het onderdeel social media marketing.
Social media marketing is het gebruik van social media platforms om contact te maken met je doelgroep om zo te bouwen aan jouw merk, kwalitatieve websitebezoekers aan te spreken en leads te verzamelen. Meer leads, betekent meer omzet. We gaan in deze column kort in op het gebruik van social media door bedrijven en op de mogelijkheden die het kan bieden.

Binnen social media marketing maak je gebruik van verschillende platformen, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, YouTube, Snapchat en/of sinds kort TikTok. Op deze kanalen kan content geplaatst worden en kunnen betaalde campagnes worden gevoerd.

Veel bedrijven zijn al bezig met social media, door het plaatsen van content. Hiermee hopen bedrijven verkeer naar hun website en verkopen te genereren. Tegenwoordig kan social media op talloze manieren bijdragen, met als belangrijkste manier; social media management.

Social Media Management

Op de verschillende kanalen kan men goed analyseren hoe er over het bedrijf of merk gesproken wordt. Door conversaties, relevante #hashtags en vermeldingen te volgen blijft een bedrijf goed op de hoogte van de online reputatie. De volgende stap is om hier op te reageren; het blijft een sociaal medium. Luisteren en betrokkenheid tonen via social media kan een bedrijf een sterke online positie geven.

Een bedrijf dat wil weten hoe het presteert op social media zou het bereik, betrokkenheid en verkoop via social media kunnen meten middels een analysetool. Ook het betaald adverteren op social media is een goede en effectieve manier om de gewenste doelgroep te bereiken. Zo is het mogelijk om op locatie te adverteren, op interesses en demografische kenmerken. Zo kan je als bedrijf een (specifieke) doelgroep op grote schaal bereiken door advertenties op sociale media weer te geven. Dit valt allemaal onder social media management.

Brand awareness

Momenteel verkeren wij met zijn allen in een lastige en onzekere periode. Voor velen is dit een tijd waarin er veel wijzigingen plaatsvinden en men op een andere manier te werk gaat. Dit heeft gevolgen voor de economie en de tijdbesteding van mensen. Zo zagen wij een toename in de online aankopen en een grote stijging van tijd besteed op social media. In deze periode is continueren (en zelfs verhogen) van social media uren en budget een hele verstandige keuze. Hiermee houd je het bedrijf online zichtbaar, blijft het online op een stabiel niveau doordraaien en biedt social media nu meer kansen.

Het is altijd belangrijk om brand awareness en reclameherinnering op peil te houden. Helemaal in deze tijd is het goed om op social media aanwezig te blijven en interactie op te zoeken met de doelgroep. Als bedrijf wil je namelijk top of mind zijn en blijven binnen je branche, iets waar het goed gebruiken van social media aan kan bijdragen.
Wanneer de social mediacampagnes door blijven draaien, kunnen er alvast leads en data verzameld worden, waardoor de funnel zich met potentiele klanten kan vullen. Deze prospects kunnen digitaal benaderd blijven worden. Daarom is het als bedrijf goed om te laten zien dat je er bent!

Dat was het voor deze keer. De volgende keer komt een van onze andere experts aan het woord. Bent u geïnteresseerd in zijn of haar verhaal? Houd dan onze columns in de gaten.

Nigel Weerden,
Social Media Specialist – S&S Online Marketing

www.sensonlinemarketing.nl