Rijden met Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV

0
1256

Goed voor portemonnee en milieu

Iets meer dan twee jaar geleden begon ik mijn test met de Kia Ceed met de zin: Kia staat in ons land in de top-5 van best verkopende merken. Nu ben ik op pad geweest met de Ceed SW 1.6 GDi PHEV – een plug-in hybride – en had de openingszin kunnen zijn: Kia staat in ons land na Volkswagen op de tweede plaats in de verkoopstatistiek. Een succesverhaal dus, maar dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Stond twee jaar geleden boven de test met de Ceed nog de kop: Aangename verrassing. Nu verwacht je niet anders dan dat het Koreaanse merk prima auto bouwt. De 7 jaar garantie helpt mee om het imago van betrouwbaarheid te verstevigen.

Maar terug naar mijn testauto: de Ceed SW (stationwagon) 1.6 GDi PHEV. Uitgevoerd als DynamicPlusLine: prijs 35.495 euro.

De Ceed SW, die bijna drie decimeter langer is dan de Ceed hatchback, is een aantrekkelijk stationcar met, door de iets aflopende daklijn, dynamische lijnen en de inmiddels van Kia bekende ’tiger-nose’ grille, die nu echter gesloten is. De PHEV heeft, u raadt het al, twee ’tankklepjes’.

Inleveren

Het accupakket is onderbracht onder de achterbank, maar een dubbele laadvloer heeft de PHEV niet. Je levert dan ook flink aan bagageruimte in: 437 tot 1.506 liter bij de PHEV en 625 tot 1694 liter bij de reguliere Ceed SW. Je kunt twee laadkabels wel onder de laadvloer kwijt.
Voor bestuurder en inzittenden is in de SW evenveel leefruimte als in de hatchback, want de wielbasis is gelijk. Wel zouden de stoelen een iets langere zitting mogen hebben. Achterin is er voldoende leefruimte. Hoofdruimte is er genoeg.
Het interieur van de Ceed SW PHEV ziet er keurig verzorgd uit. Mooie, kwalitatief hoogwaardige materialen en een behoorlijk groot, op een tablet lijkend kleurenaanraakscherm. Ook ergonomisch klopt het allemaal.

Dichtbij

En dan het belangrijkste aspect: de aandrijflijn. In de PHEV is een 1.6-liter ‘Kappa’ viercilinder GDI-benzinemotor gekoppeld aan een 44,5 kW sterke elektromotor die wordt gevoed door een lithium-ion polymeer-accu van 8,9 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 103 kW/141 pk en het maximum koppel is 265 Nm. Verder beschikt de PHEV over een zestraps automaat met dubbele koppeling. Met een topsnelheid van 171 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,8 seconden kun je prima uit de voeten, maar echt sprankelend is de Ceed SW PHEV niet. Hij is per slot van rekening ook 200 kilo zwaarder dan de reguliere Ceed SW.
Volgens WLTP zou je puur elektrisch 50 kilometer ver moeten kunnen komen en daar zit je in de praktijk dichtbij. Als je althans niet met 130 km/uur (na 19.00 uur!) over de snelweg jakkert. Dan raakt het 8,9 kWh accupakket een stuk sneller leeg. Theoretisch zou je 1 op 1 op 90,1 (!) kunnen halen. Ik kwam net onder de helft uit: 1 op 43,2. Heb dan ook veel elektrisch gereden en trouw iedere keer de batterijen opgeladen. Standaard levert Kia de Ceed SW PHEV met een Type 2 laadkabel voor publieke laadpalen en een laadkabel voor thuisladen via het eigen stroomnet. Opladen duurt maximaal ongeveer 3 uur.

Balans

Het extra gewicht dat de PHEV mee moet nemen, is te merken. Niet dat de auto nu direct heel zwaar aanvoelt, maar toch. Ook merk je af en toe iets van de schakeling tussen elektro- en benzinemotor. Het onderstel is iets aangepast en dan vooral de achter. Daar zit ook het meeste extra gewicht. Met drempels heeft de achterwielophanging af en toe moeite, maar over het algemeen is de Ceed prima in balans. Heeft een uitstekende wegligging, zonder extreem hard geveerd te zijn. Over de besturing kan ik kort zijn. Die is scherp en met veel gevoel, ook in de middenpositie. Onderstuur treedt pas laat op. De remmen zijn goed op hun taak berekend.. Het aantal veiligheidssystemen is indrukwekkend. Daarvan is het Virtual Engine Sound er één van. Die waarschuwt voetgangers bij lage snelheden in de elektrische modus met virtuele geluiden.