Rijden met DS 7 Crossback E-TENSE 4×4

0
651

Economische extravaganza

DS staat al weer een tijd op eigen benen. Het merk staat premium beleving voor en daar is de DS7 Crossback 7 het uithangbord van. Deze forse crossover met zijn extravagante interieur en elegante uiterlijk voegt daar met de E-TENSE 4×4 een toefje economie aan toe. Dit is namelijk een plug-in hybride.

Zeker als je geen al te lange ritten maakt en weinig op de snelweg rijdt, kan dat een forse brandstofbesparing opleveren. De DS7 Crossback E-TENSE 4×4 kan in het gunstigste geval tot wel 58 kilometer puur elektrisch rijden, waardoor hij volgens WLTP slechts 1,5 l/100 km verbruikt. En dat met een aandrijflijn met maar liefst 221 kW/300 pk gecombineerd vermogen.

Door die geringe CO2-uitstoot is de BPM ook laag. Die bedraagt slechts 1.254 euro. Daarom is de DS7 E-TENSE Business nauwelijks duurder dan de gewone So Chic (58.460 tegen 57.990 euro). Voor de door mij gereden Executive moet 60.160 euro worden betaald. Prijs geteste uitvoering 73.020 euro.

Charisma

De DS7 Crossback heeft veel charisma. Zo extreem als hij van binnen is, is het design niet, maar het zijn vooral de details die er toe doen. Zoals de bijzondere LED Vision koplampen en 3D LED achterlichten met geschubde structuur. Ook de smalle boemerangvormige dagrijlichten zijn uniek. Markant is de rechtopstaande honingraatgrille met gestileerd DS-logo. Naast de E-TENSE 4×4 aanduiding op de achterklep is de plug-in herkenbaar aan de twee tankopeningen. Eén waar achter het stopcontact zit en één waarin je benzine kunt tanken.

Excentriek

Persoonlijk hou ik wel van het excentrieke interieur van de DS7, al kan ik mij heel goed voorstellen dat andere mensen het over-the-top vinden. Als je de motor start komt om te beginnen zonder geluid te maken het analoge, antiek ogende klokje tevoorschijn. Een leuke gimmick. Al na mijn eerste kennismaking in 2018 tekende ik op dat ik zelden in een auto had gereden waarvan het interieur zo’n indruk op mij maakte. De gebruikte materialen zijn van zeer hoogwaardige kwaliteiten. Zo komen de stoffen -in dit geval nappaleren bekleding – van bekende Parijse modehuizen en zelfs de kristalvormige stiksels zijn uniek. De middenconsole is gigantisch, omdat daar ook de knoppen voor de elektrische raambediening links en rechts van de kleine op een joystick lijkende versnellingspook zijn geplaatst. Persoonlijk had ik ze liever op de deuren gehad. Het grote kleurenaanraakscherm is goed afleesbaar.
Het luxe meubilair zit heerlijk en geeft genoeg steun. Op de achterbank is de beenruimte voldoende, maar door het optionele panoramische dak is de hoofdruimte beperkte. Je levert wel laadruimte in. Is de bagageruimte van de gewone DS7 555 tot 1.752 liter groot, in de E-TENSE is dat 401-1.712 liter. Overigens moet je, als je langer bent dan 1,80 meter oppassen dat je je hoofd niet stoot aan de achterklep, want die gaat niet erg ver omhoog.

Samenspel

De E-TENSE 4×4 heeft een bijzondere aandrijflijn. Er is een 1,6-liter benzinemotor met 147 kW/200 pk en 300 Nm en op voor- en achteras is een elektromotor gemonteerd. Op de vooras goed voor 81 kW/110 pk en op de achteras 82,5 kW/112 pk. Het gecombineerde vermogen bedraagt 220 kW/300 pk en het koppel 520 (!) Nm. Dat vertaalt zich in een topsnelheid van 235 km/uur (in elektrische modus 135 km/uur) en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 5,9 seconden. De 8-traps automaat is heel fijn. Als de benzinemotor alleen zijn werk doet, heeft de DS7 E-TENSE voorwielaandrijving. Met elektromotoren erbij vierwielaandrijving.
Er zou maximaal 58 kilometer (WLTP) puur elektrische gereden kunnen worden. Er is voor 13,2 kWh aan batterijen aan boord. Die afstand hangt natuurlijk sterk af of je veel kilometers in de stad of op de snelweg elektrisch wilt rijden. Op hogere snelheid raken de accu’s snel leeg.
Het gemiddeld verbruik van slechts 1,5 l/100 km (1 op 66,7 !) is utopisch, of je moet nooit op de snelweg komen. Met een redelijk mix van binnenwegen en snelweg en ongeveer 50 % van de tijd elektrisch rijden kwam ik uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 23,8.

Verstandig

Er is keuze uit vier verschillende rijmodi: EV, Hybrid, Sport en 4×4. Als je die verstandig gebruikt kun je brandstof besparen, maar het is ook wel eens leuk om de DS7 E-TENSE de sporen te geven. Overigens is de DS 7 Crossback semi-autonoom (DS Connected Pilot) te rijden. In de file is het een weldaad. Dankzij de standaard DS Active Scan Suspension past de vering en demping zich automatisch aan het wegdek aan. Het is dan ook een heerlijke, comfortabele reiswagen. Wel is de besturing in de middenpositie wat gevoelloos, niet in de stand sportief. In bochten zoekt de neus al vrij snel de buitenkant van de bocht op (onderstuur), maar dat is simpel op te vangen. De remmen zijn dik in orde, zo ook de veiligheidsuitrusting.

Conclusie

Ook de DS 7 Crossback E-TENSE 4×4 is, zeker van binnen, een exentriekeling. Maar het is ook een heel comfortabele reiswagen, waarmee je, als je bewust rijdt, flink wat brandstof kunt besparen. Voor de meerprijs hoef je het niet te laten.