Meest succesvolle zakelijke websites behalen ruim 5 keer hogere omzet
Investering van tijd en middelen in website betaalt zich uit in meer opdrachten
Gooi, oktober 2020 – Nederlands’ meest succesvolle online ondernemers draaien dankzij hun website 5,3 keer meer omzet, dan wat ondernemers gemiddeld aan omzet halen via hun site. Waar de gemiddelde website-omzet ruim € 5.000,- op jaarbasis is, ligt dat bedrag voor de best presterende 10% op ruim € 30.000,-. Succesvolle ondernemers geven zelf aan dat professioneel design, regelmatige updates en investeringen in SEO de sleutel zijn tot hun succes..
Dat blijkt uit onderzoek onder 1.282 Nederlandse ondernemers door GfK in opdracht van SIDN. Het merendeel van de respondenten is zzp’er, een kleine 20% heeft 2-4 werknemers in dienst. Er is overigens ook een substantiële groep ondernemers (39%) die geen zakelijke website heeft. Een derde van hen geeft hiervoor als reden dat een website niet het kanaal is waarmee ze hun doelgroep kunnen bereiken. 65% van de niet-websitebezitters geeft aan niet voornemens te zijn om in de toekomst wel een website te nemen.
Meerdere kanalen
Van de ondernemers met een zakelijke website zet de meerderheid ook andere online kanalen in, maar 29% heeft ‘alleen’ een zakelijke website. 61% zet daarnaast ook een zakelijk social mediaprofiel in en 10% is ook actief via een app. Onder niet-websitebezitters wordt een zakelijk social kanaal het meest genoemd als alternatief, waarbij vooral LinkedIn populair is.
79% van de respondenten gebruikt zakelijke e-mail. Dit wijst erop dat een deel van de Nederlandse zzp’ers en kleine ondernemers wel over een domeinnaam beschikt en deze als e-maildomein gebruikt, maar hier geen actieve website aan heeft gekoppeld. Van de groep ondernemers zonder zakelijke website, zet ruim de helft zakelijke e-mail in.
Vindbaarheid
De meest genoemde reden voor het hebben en onderhouden van een zakelijke website is vindbaarheid (85%). Ook het geloofwaardiger overkomen als ondernemer speelt voor 4 van de 5 ondernemers een belangrijke rol, een even grote groep gebruikt zijn website als online visitekaartje om hun expertise te tonen.
Michiel Henneke, marketingmanager SIDN: “Voor twee derde van de zakelijke websitebezitters, speelt de site een rol bij het binnenhalen van nieuwe omzet. De hoogte van die omzet loopt uiteen en dat hangt van verschillende factoren af. Zo zien we dat ondernemers in de financiële sector en de ICT bovengemiddeld scoren. Maar het is ook een kwestie van investeren; we zien dat ondernemers met een hogere omzet meer tijd besteden aan online promotie, waardoor ze meer omzet weten te genereren. Hetzelfde geldt voor degenen die hun zakelijke website als succesvol bestempelen.”