Rijden met Hyundai KONA Hybrid

0
742

Slim samenspel

Hij was er al met benzine- en elektromotor en nu dus ook met een combinatie van die twee: de Hyundai KONA Hybrid: gebruikmakend van dezelfde aandrijflijn als de IONIQ Hybrid. Een beproefd systeem dat in de praktijk prima functioneert en het verbruik binnen de perken houdt.

Voor 27.995 euro (tijdelijk voor 26.745 euro Try and Buy bonus) wordt de KONA Hybrid Comfort geleverd. Ik heb gereden met de meest complete versie: de Premium. Die kost 33.795 euro (of 32.545 euro met diezelfde tijdelijke bonus).
Identiek

Het plaatje Hybrid op de achterklep is het enige verschil tussen de met een benzine- en een hybridemotor aangedreven KONA. Zoals eerder geconstateerd heeft de KONA aan lampen geen gebrek. Voor maar liefst drie units! Daarin valt de smalle luchtinlaat naast de hooggeplaatste dagrijlichten op met daaronder de markante, rechtopstaande cascadegrille. Matzwarte wielkastenverbreders en een grijze skidplate onder de achterbumper maken de dynamische KONA best wel stoer.

Premium

De KONA Hybrid in Premium uitvoering ziet er zeer verzorgd uit. Midden op het dashboard een 10,25 inch display voor de navigatie dat een scherp beeld geeft. Ergonomisch scoort het interieur ook goed. Net als de stoelen, die in de Premium elektrisch verstel- en verwarmbaar zijn en ventilatie hebben. Ze bieden ondanks het wat gladde (nep)leer genoeg steun, maar de zitting zou iets langer mogen. Achterin is de leefruimte beperkt. De laadruimte van de Hybrid is gelijk aan die van de benzineversie en varieert van 361 tot 1.143 liter. Dit omdat de lithium-ion accu onder de achterbank is gemonteerd.

Samenspel

In het begin was de KONA nog leverbaar met twee benzinemotor: een 1.0 en een 1.6 liter benzinemotor. De kleinste voorzien van een turbo. De 1.6 GDI (zonder turbo) met 77 kW/105 pk en 147 Nm) is in de Hybrid gekoppeld aan een elektromotor met 32 kW/43,5 pk en 170 Nm. Dat levert een systeemvermogen op van 103,6 kW/141 pk en 265 Nm trekkracht. Bij niet al te hoge snelheid en als de accu (1,56 kWh) goed gevuld is, is er in de stad soms emissievrij te rijden. Ook assisteert de elektromotor bij accelereren. Dat levert niet alleen een attente respons op, maar ook dat bespaart brandstof. De topsnelheid van 160 km/uur is niet al te hoog, maar de acceleratie is met 11,2 seconden van 0 naar 100 km/uur lekker vlot. De motor blijft op de achtergrond, maar daardoor hoor je wel flink wat windgeruis uit de wielkasten achter. Dat kan beter. De 6-traps automaat met dubbele koppeling functioneert uitstekend.
Dankzij het slimme samenspel springt de aandrijving spaarzaam met de benzine om. Zo is hij volgens de officiële verbruikscijfers zuiniger dan de 1.0 T-GDI (5,2 tegen 4,4 l/100 km). Van de beloofde 1 op 22,7 blijft 1 op 16,8 over.

Mooie modus

De KONA Hybrid heeft hetzelfde onderstel als de 1.6 GDI van twee jaar geleden. Dus voor een onafhankelijke ophanging met McPherson veerpoten en achter een meer geavanceerde multi-link ophanging. Was de KONA met torsie-as wat aan de stugge kant is. Met multi-link is een mooie modus tussen comfort en een fijn rijgedrag gevonden. Het onderstel laat een lekker sportief rijgedrag toe, maar biedt desondanks voldoende rijcomfort. Met kleine oneffenheden heeft het onderstel wel wat moeite. In de bochten treedt pas laat een beetje onderstuur op. De besturing is licht, direct en communicatief, ook in de middenstand. Hoge snelheden zijn geen probleem en zijwind heeft nauwelijks vat op de koers. De remmen zijn dik in orde.
De batterij veiligheidssystemen in de KONA Hybrid Premium is indrukwekkend.