Ik mag meer dan veertig jaar als autojournalist werkzaam zijn en denken dat ik het zo onderhand wel allemaal gezien heb. Niets is minder waar! Als een collega van mij pakweg vijf jaar geleden zou hebben voorspeld dat een model van Tesla de bestverkochte auto van ons land zou worden, had ik hem geadviseerd een andere baan te kiezen. Maar zie hier: van de Tesla Model 3 zijn vorig jaar bijna 30.000 exemplaren verkocht. Hoeveel daarvan leaseauto’s zijn? Ik denk 99,9 procent.
Maar goed, zeker in de zakelijke markt is de stekkerauto heel populair vanwege de lage bijtelling, die dit en de volgende jaar wel flink omhoog zal gaan. Dit jaar wordt de keuze weer ruimer en zien we ook kleine EV’s op de markt verschijnen, zoals de elektrische Peugeot 208, Opel Corsa en een drietal uit de koker van het Volkswagenconcern (Volkswagen e-up, Seat Mii en Skoda Citigo). Zelfs Toyota, dat zweerde bij hybride, is om. Dit jaar komt de Lexus UXe.
Mazda, dat afgelopen jaar de revolutionaire SkyActiv-X motor lanceerde en de Wankelmotor na een echec in de NSU RO80 nieuw leven inblies, heeft nog zo zijn bedenkingen. Goed het komt dit jaar met de MX-30, die tijdens het rijden geen CO2 uitstoot. Kritische geluiden hoor je over het kleine accupakket en de daardoor beperkte actieradius. Dat is een bewuste keuze. Bij de productie van accu’s komt namelijk veel CO2 vrij. Zo stelt Mazda dat bij de productie van een accupakket dat zorgt voor een actieradius van 500 kilometer een hoeveelheid CO2 vrijkomt dat gelijk is aan 80.000 kilometer rijden met een dieselauto. Dat is even een eyeopener!
En dan hebben we het nog niets eens gehad over hoe de elektriciteit wordt opgewekt. Als dat door kolencentrales wordt gedaan is de CO2-voetafdruk ook flink. Je moet dus naar het complete plaatje kijken. Dat heet in vaktermen het well-to-wheel principe. Daar is nog flink veel milieuwinst te halen.
Hans van Sunder
Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com