MKB Nederland en VNO-NCW starten samenwerking met Good Busy

0
407

Meer impact maken met vrijwillige inzet medewerkers

GOOI- Steeds meer ondernemers willen met de vrijwillige inzet van hun medewerkers bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken van deze tijd, zoals eenzaamheid, schulden of armoede. Maar hoe zet je de kennis, kunde en tijd van je medewerkers daar op een goede manier voor in? Om het bedrijven eenvoudiger te maken om ‘goed te doen’, werken MKB-Nederland en VNO-NCW samen met branchevereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) in de community Good Busy. Vandaag hebben Jacco Vonhof (MKB-Nederland) en Ingrid Thijssen (VNO-NCW) de toolkits van Good Busy in ontvangst genomen, die bedrijven helpen een volgende stap te zetten in medewerkersvrijwilligerswerk.

Good Busy maakt ‘goed doen’ eenvoudiger

Via de Good Busy community biedt Vereniging NOV bedrijven kennis, inspiratie en actie om hen te ondersteunen bij de vrijwillige inzet van hun medewerkers. De community verenigt de bedrijven die ‘goed willen doen’ en helpt hen verder op weg. Daarmee maken we Nederland mooier; dat is goed voor de samenleving, bedrijf en medewerkers, aldus NOV.

“De maatschappelijke betrokkenheid van mkb-bedrijven is al groot”, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. “Met de vrijwillige inzet van medewerkers slaan ondernemers twee vliegen in één klap: ze doen het goede én vergroten de betrokkenheid van hun collega’s bij het bedrijf. Onderzoek laat zien dat bedrijven die met hun medewerkers aan vrijwilligerswerk doen, veel minder verloop hebben. Juist in deze tijd en in deze krappe arbeidsmarkt is het dus goed je daarvoor in te zetten. Good Busy helpt daarbij.”

“De vrijwillige inzet van medewerkers past uitstekend bij onze nieuwe koers, ondernemen voor brede welvaart”, zegt Ingrid Thijssen, voorzitter van VNO-NCW. “Ondernemers kunnen en willen graag een bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd en dat blijkt ook. Een ruime meerderheid van 65 procent van de bedrijven geeft medewerkers al de mogelijkheid om binnen werktijd vrijwilligerswerk te doen. Door de samenwerking met Good Busy willen we eraan bijdragen dat dat werk nog meer impact heeft.”

Minder verloop

Veel bedrijven zijn zich aan het herbezinnen hoe ze in de huidige tijd invulling geven aan hun medewerkersbeleid. Ook het vinden en binden van talentvolle en betrokken medewerkers is in veel sectoren een uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven 57% minder verloop ervaren als medewerkers zich verbonden voelen door inspanningen van een bedrijf op het gebied van vrijwilligerswerk en 79% van de mensen wil graag werken voor een betrokken bedrijf.

Vrijwilligerswerk

De uitreiking van de toolkits vond plaats bij een echt Good Busy-bedrijf. Glazenwasserij van Elten in Rotterdam is een van die bedrijven die met haar medewerkers maatschappelijk actief is. Directeur Karin van Elten vertelt hoe ze met haar bedrijf in contact kwam met het Ronald McDonaldhuis en hoe zich dat ontwikkelde tot een prachtige samenwerking èn schone ramen. “De medewerkers vragen mij altijd wanneer het weer tijd is om ramen te gaan lappen bij ‘het huis’, want het geeft zoveel voldoening om daar aan de slag te zijn.” Het hele verhaal van Van Elten is te vinden op de site van Good Busy (www.vrijwilligerswerk.nl).

Blij

En daar komt nog bovenop dat 94% van de medewerkers een beter humeur krijgt van vrijwilligerswerk; goed doen maakt blij. En dat kunnen we in deze tijd allemaal goed gebruiken.