Mediacolleges en Mediacafés Beeld en Geluid

0
442

HILVERSUM – Public shaming van vermeende criminelen, community’s die zich online organiseren en de fysieke jacht op hen die ‘fout’ zijn; steeds vaker berichten media over incidenten waarbij de burger het heft in eigen hand neemt. Zo ook de afgelopen dagen rondom de rellen na het instellen van de avondklok. Wat zijn de drijfveren van de jagers en de sympathisanten en welke rol spelen de media?

Volkskrant journalist Haro Kraak ging afgelopen woensdag op zoek naar antwoorden tijdens het eerste online gratis Mediacollege ‘Jacht van de Burger’ van Beeld en Geluid.

Het Mediacollege vormt de aftrap van een reeks Mediacolleges en -cafés, in samenwerking met Bibliotheek Utrecht, waarin deze en meer actuele mediaverhalen aan bod komen. In de Mediacolleges onderzoeken mediamakers en deskundigen de rol van media in ons leven, aan de hand van diverse thema’s en behoeften. In de Mediacafés staat de collectie van Beeld en Geluid centraal, waarbij collectiespecialisten en conservatoren (recente en historische) ontwikkelingen in de media illustreren met beelden uit de schatkamer van Beeld en Geluid.

Online Mediacolleges door deskundigen

Hoe leven wij in media? Hoe beïnvloeden media ons en hoe maken zij onderdeel van ons dagelijks leven? In de Mediacolleges staan mediamakers en deskundigen aan de hand van diverse thema’s stil bij deze vraagstukken. Zo gaat Volkskrant journalist Haro Kraak op virtuele reis langs de wereld van public shaming, confrontatie-tv en de darkside van de participatiesamenleving, onderzoekt sociaal activist Devika Partiman hoe zichtbaarheid en representatie van politieke vrouwen in de media onze beeldvorming of zelfs ons stemgedrag kunnen beïnvloeden en bekijkt journaliste Janice Deul hoe de reclamewereld ervoor staat op het gebied van diversiteit.

24 februari – Politieke vrouwen in de media – Devika Partiman
31 maart – Diversiteit en representatie in reclamewereld – Janice Deul

Mediacafé

In de Mediacafés bespreken collectiespecialisten en conservatoren (recente en historische) ontwikkelingen in de media en illustreren zij hun verhalen met beelden uit de schatkamer van Beeld en Geluid. Zo nemen conservatoren bezoekers mee langs de mooiste politieke portretten in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, bespreken zij het succes van Swiebertje binnen het Nederlandse medialandschap en duiken zij in de geschiedenis van het Eurovisie Songfestival.

14 februari – Swiep Swiep Hoera (online)
14 maart – Politici in beeld (online)
11 en 18 april – Westerbork gevangen op film

De Mediacolleges (www.beeldengeluid.nl/mediacolleges) en Mediacafés www.beeldengeluid.nl/mediacafes) ) worden mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij.