HILVERSUM – Na het succes van vorig jaar organiseren Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl ook dit jaar weer een landelijke verkiezing gericht op de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar.
Bij de eerste editie werden in totaal 41.242 stemmen uitgebracht. Joe Buck wist toen met zijn nummer ‘The Way You Take Time’ voor de commercial van supermarktketen Plus de meeste stemmen te trekken. Ook veel reclameklassiekers, waaronder ‘People gotta move’ (ANWB), ’15 Miljoen Mensen’ (Postbank), ‘Je voelt je thuis waar je Douwe Egberts drinkt’ (Douwe Egberts) en ‘Morning Has Broken’ (Wereld Natuur Fonds) stonden vorig jaar hoog in de hitlijst.
Jaarlijkse traditie
Volgens Richard Otto, uitgever van Spreekbuis.nl, heeft de vorige editie laten zien dat reclamemuziek ook een verbindend, emotioneel en inspirerend element in zich heeft. ”Net als de Top2000 willen we daarom van de Reclamemuziek Top 40 aller tijden een jaarlijkse traditie maken”, aldus Otto. Ook Susanne van Nierop, hoofdredacteur van Adformatie, zet de parels uit de reclame-industrie graag in de spotlight. ‘Immers, muziek en audio zijn altijd cruciaal geweest voor merken en winnen nog altijd aan belang”. Erik de Zwart (voorzitter van Stichting Nederlandse Top 40): ”Muziek is emotie. Door dit te koppelen aan een merk krijgt de consument een positieve associatie en blijft de reclame in het geheugen gegrift.”
Nu stemmen
Tot en met 24 november kan het publiek stemmen op hun favoriete reclamemuziek en -tunes aller tijden via www.reclamemuziektop40.nl. Mocht er in het overzicht legendarische reclamenummers ontbreken, dan kunnen deze op de site nog worden toe gevoegd. Naast het stemmen kunnen op deze site ook de reclameklassiekers beluisterd en bekeken worden.
NPO Radio 2
Vrijdag 27 november zenden radio-dj’s Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes tussen 18:00 en 22:00 uur de gehele hitlijst op NPO Radio 2 uit.