1 op 83 !
De coronacisis slaat overal in de wereld keihard om zich heen en ook de auto-industrie wordt hard geraakt. Het aantal kilometers dat ikzelf hierdoor rij is eveneens drastisch afgenomen. Als je dan ook nog voornamelijk korte stukjes rijdt en dat in een Ford Kuga plug-in hybride kunt doen, wordt het aan de pomp ineens veel leuker en niet alleen omdat de brandstofprijs spectaculair gedaald is.
Het is misschien een schrale troost in deze bizarre tijd, maar een benzineverbruik gedurende de testweek van niet meer dan – en dat is exact het verbruikscijfer dat Ford opgeeft – 1,2 liter op 100 kilometer (1 op 83,3!) is dan toch een klein lichtpuntje.
Het begint er op te lijken dat de plug-in hybride door zijn gunstige prijs snel aan terrein en populariteit wint. Zo bedraagt de BPM op de door mij gereden Kuga Hybrid maar 702 euro, terwijl dat voor een benzineversie altijd dik boven de zes mille ligt. Daarom is het prijsverschil ook zo gering. Ik heb gereden met de Vignale. Die kost 43.740 euro. Prijs geteste uitvoering: 47.290 euro. Er is geen Kuga Vignale met benzinemotor. Ik heb de prijs van de ST-Line X met 110 kW/150 pk 1.5 EcoBoost met zesbak vergeleken met de ST-Line X Hybrid (165 kW/225 pk) en dan blijkt de Hybrid slechts 1.870 euro duurder!
Gegroeid
De nieuwe Kuga, die vorig jaar werd gelanceerd, is aardig gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. In lengte scheelt het bijna een decimeter, in breedte vier. Ook is hij iets lager. Hij komt daardoor veel krachtiger over. In de prachtige witte parelmoer lak en zijn forse two-tone lichtmetalen wielen staat er een aantrekkelijke verschijning. Chromen raamstijlen die naar achteren toe breder worden geven de Kuga ook een zekere chic en de achterzijde met dubbele uitlaat en flinke dakspoiler is dynamisch. Achterop prijkt alleen Vignale.
Inleveren
Dankzij de twee centimeter gegroeide wielbasis, is er op de achterbank meer ruimte gekomen. Zelfs achter mij (1,90 meter) is nu heel behoorlijk te zitten. Je moet alleen wel aan bagageruimte inleveren. Heeft de gewone Kuga 475 liter laadruimte. In de Kuga Hybrid is dat 411 liter. Het interieur is flexibel in te delen dankzij de verschuifbare achterbank.
De Vignale is de meest complete uitvoering van de Kuga en niet alleen ziet hij er daardoor van binnen prachtig uit met hoogwaardige materialen, maar hij is ook van bijna alle gemakken voorzien. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar en biedt veel steun en zitcomfort. Het digitale dashboard is standaard en het multimediasysteem heeft een helder en scherp beeldscherp en is simpel te bedienen.
1 op 83 !
De Kuga Plug-In Hybrid is uitgerust met een 2.5-liter viercilinder Atkinson benzinemotor, een elektromotor/generator, heeft een 14.4 kWh lithium-ion-accupakket en een eCVT automaat. Het gezamenlijke vermogen is 165 kW/225 pk en het koppel bedraagt 200 Nm. De Kuga Plug-In Hybrid kan 56 kilometer volledig elektrisch rijden en in de praktijk blijkt dat ook aardig te kloppen. Het brandstofverbruik bedraagt 1.2 l/100 km (CO2 29 g/km). En laat dat nu precies het verbruik zijn geweest dat ik tijdens mijn testweek kon noteren (1 op 83,3). Daar moet ik dan wel direct bij zeggen dat ik heel weinig op de snelweg heb gereden, maar juist veel korte elektrische ritten en trouw de batterijen telkens heb opgeladen. Het accupakket is 14,4 kWh, dus aan de laadpaal (7 kWh) vlak bij mijn huis duurde het iets langer dan twee uur. Gewoon aan de stekker thuis zeven uur.
De schakeling tussen benzine- en elektromotor kun je aan de Kuga zelf overlaten door hem in de stand Auto EV te zetten. Andere standen zijn: EV Now, EV Later en in de Acculaadstand kun je de batterijen opladen met de benzinemotor wanneer de auto stilstaat.
Met 165 kW/225 pk en 200 Nm heb je over prestaties niet te klagen, al is zeker niet het onderste uit de kan gehaald met een top van 200 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,2 seconden.
Lichtvoetig
Door het accupakket is de Hybrid een aardig stukje zwaarder dan de gewone Kuga (+ 280 kilo met EcoBoost benzinemotoren). Toch voelt hij nog best wel lichtvoetig aan. Omdat de batterijen laag tussen de voor- en achterwielen zijn geplaatst heeft de Kuga Hybrid een laag zwaartepunt. Bovendien is de torsiestijfheid toegenomen en ook dat merk je. Hij voelt aan als een echte Ford. Heeft een heerlijk rijgedrag, waarbij een goede balans is gevonden tussen rijcomfort en een dynamische rijgedrag. Tel daar een stel uitstekende remmen en een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting bij op en de Kuga Hybrid scoort hoog.
Conclusie
Een plug-in hybride is door ons belastingregime niet alleen voor zakelijk, maar ook voor particuliere rijders een prima keuze, want het prijsverschil is gering met een benzineversie. Zeker als je veel korte ritten maakt, kan dat bijna altijd elektrisch. Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee. Daarbij is de Ford Kuga Hybrid ook nog eens een fijne auto om te rijden.