Autojournalist Hans van Sunder: 1984

George Orwell schreef er een schitterend boek over (1984) en John de Mol ging er de wereld mee over (Big Brother). Maar ‘Big Brother is watching you’ is geen soap maar pijnlijke realiteit aan het worden.

Een paar voorbeelden:
Met als (drog?)reden valse kentekens (het gaat om ongeveer 40.000 stuks) tegen te gaan, wil de overheid een RFID-chip in de kentekenplaat, door sommige media al spionage-chip genoemd. Met die chip in het kenteken weet de overheid precies waar u zich bevindt. Belangengroep Privacy First denkt te weten dat de chip past in een groter plan van de overheid om de bewegingen van alle auto’s te kunnen volgen. Nu nog post de belastingdienst af en toe in het weekend bij een bouwmarkt of een evenement om te zien of u met uw leaseauto, die u zegt niet privé te rijden, toch stiekem even een boodschap doet. Straks kunnen ze dat gewoon achter hun computer doen.

Maar er is veel meer aan de hand. De moderne auto zit vol met sensoren, GPS en is vaak al een WiFi hotspot. Niemand kan zich dus meer ongezien van A naar B verplaatsen. Dat is handig voor de politie die met de beschikbare gegevens sneller criminelen kan opsporen. Maar ook hier rijst de vraag waar de grens ligt? Met welk doel mag die data verzameld worden en hoe lang, en hoe zit het ook hier met de privacy? Je mag van onze overheid enige terughoudendheid verwachten, maar er zijn helaas voorbeelden hoe het ook fout kan gaan.

Ik kan ook nu niet om de fiscaliteit van de auto heen. De ontwikkelingen volgen elkaar in sneltreinvaart op. Zo ziet het er nu naar uit dat het kopen en bezitten van een auto na 2017 goedkoper wordt. De motorrijtuigenbelasting daalt en de BPM nog meer. Volledig elektrische auto’s behouden hun fiscale voordelen (4% bijtelling), maar hybrides worden duurder in de bijtelling (vanaf 2017 22 %). Dat blijkt uit de nieuwe Autobrief van staatssecretaris Wiebes. Het zal duidelijk zijn dat leaserijders niet blij zijn met deze belastingplannen. Ze gaan er honderden tot duizenden euro’s per jaar op achteruit. De hardste klappen vallen bij de rijders van een auto met veertien procent bijtelling, die wanneer zij een nieuw contract in 2017 met de leasemaatschappij afsluiten ineens vijftig procent meer aan de fiscus afdragen. De Vereniging Auto van de Zaak is daarom een petitie gestart, maar of dat veel zal uitmaken?

Hans van Sunder
Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 11 september 2015 - 09:38

Gerelateerd

Delen