Lelystad Airport wordt tweede luchthaven van Nederland

In 2019 gaat Lelystad Airport van start als luchthaven voor vakantievluchten. Het ontlast daarmee Schiphol dat haar maximale afgesproken capaciteit nadert. Maar tegelijkertijd zal Lelystad Airport zich ook ontwikkelen als business airport en expertisecentrum voor onderhoud van vliegtuigen. Een unieke combinatie. Niet alleen voor ons land, maar ook internationaal.

Een impressie van hoe de toekomstige passagiersterminal van Lelystad Airport er mogelijk uit gaat zien. (Artist impression)


“Ik kan in Europa niet zo snel een airport met dezelfde combinatie van functies opnoemen”, zegt manager Commercial Affairs Pieter van der Ham van Lelystad Airport. Misschien dat Luton Airport bij Londen in de buurt komt maar Lelystad wordt toch wel bijzonder. Het groeit uiteindelijk uit tot de tweede luchthaven van Nederland.”
Lelystad Airport zal Flevoland zakelijk een flinke boost geven, zo verwacht Van der Ham. “We zijn inmiddels al begonnen met de bouwwerkzaamheden. De bouwers Dura Vermeer en Van Eesteren realiseren hier niet alleen de bouw, maar ook het langdurig onderhoud. Ze hebben de verplichting op zich genomen om een groot deel van het werk in de regio te besteden. Dan zullen op de terminal zelf verschillende bedrijven komen op het gebied van taxi’s, shops, horeca en autoverhuur. Dat levert dus direct al werkgelegenheid op. Grofweg kun je stellen dat per 1 miljoen reizigers zo’n 300 tot 400 directe arbeidsplaatsen gemoeid zijn. Op lange termijn groeit Lelystad uit naar circa 7 miljoen reizigers.”
Natuurlijk heeft de uitbreiding indirect ook gevolgen voor de werkgelegenheid, stelt Van der Ham. “Het levert werk op voor toeleveranciers, horeca in de regio, noem maar op. Daarnaast is het niet onbelangrijk dat Lelystad Airport een zakenvliegveld wordt. Die wens leefde hier al langer. Maar omdat er tot nu toe geen luchtverkeersleiding aanwezig was en ook de baanlengte te kort was, konden we dat nooit realiseren. In de pers wordt vaak de nadruk gelegd op de vakantievluchten die vanaf hier afgehandeld worden, maar de zakelijke uitbreiding is zeker zo belangrijk. Die is mogelijk omdat er straks luchtverkeersleiding is. Bedrijven, zeker internationaal, zullen zich graag in de regio vestigen. Dat is wat lastiger te relateren aan Lelystad Airport, maar heeft ontegenzeggelijk ook gevolgen voor andere bedrijven. Want het personeel zal toch ook in de nabijheid van hun werk willen wonen. En daar geven ze ook weer geld uit aan supermarkten, horeca, theater.”
Van der Ham verwacht ook dat Flevolandse bedrijven samenwerking zullen zoeken in arrangementen. “Dat zie je rond alle vliegvelden in Europa. En vergeet niet de Floriade in 2022 waar mensen vanuit de hele wereld naar Almere zullen komen.”

Knooppunt


Van der Ham ziet de uitbreiding van het vliegveld als de missing link van Flevoland. “De A6 is al de belangrijkste autoverbinding van de randstad naar het noorden. Voor de spoorverbinding geldt sinds de aanleg van de Hanzelijn hetzelfde en ook via het water is Flevoland een knooppunt. Daar komt dus het luchtverkeer nog eens bij. Vergeet niet dat Lelystad relatief dicht bij Amsterdam en Schiphol ligt. In grote steden als Parijs, Berlijn, Madrid, Rome en Londen zie je dichtbij de grote vliegvelden kleinere airports voor het zakelijk verkeer. Die functie krijgt Lelystad ook voor Amsterdam. Zakenreizigers kunnen op Lelystad Airport profiteren van snelle afhandeling en klantgerichte service. Het zakelijke verkeer zal zich dus focussen op Lelystad Airport. “En ook wat dat betreft liggen we gunstig”, aldus Van der Ham. “Het Gooi, de Veluwe: het is dichtbij. En daar wonen mensen die veel gebruik maken van zakenvluchten. Denk alleen maar aan de entertainmentindustrie.”


Onderhoud


De derde troef van Lelystad Airport is het onderhoud. Van der Ham: “Schiphol zit aan zijn grenzen op haar eigen gebied. De hangars die er staan, zijn eigendom van KLM. En er is geen ruimte meer voor nieuwe hangars. Bovendien is de grond rond Amsterdam peperduur. Hier in Lelystad is ruimte genoeg. En daar is bijzonder veel vraag naar. De combinatie van vakantievluchten, zakelijk vliegverkeer en onderhoud maakt Lelystad Airport uniek. Eindhoven en Rotterdam hebben nog maar zeer beperkte uitbreidingsmogelijkheden en Enschede wordt niet meer gebruikt voor passagiersvluchten. Dus Lelystad wordt een belangrijk vliegveld. Daarmee zal de importantie van Flevoland landelijk gezien enorm toenemen."
In kader

Uitbreiding


De uitbreiding van Lelystad Airport zal rond april 2018 voltooid zijn. De start- en landingsbaan wordt verlengd van 1.250 meter naar 2.400 meter zodat er vliegtuigen als de Boeing 737 en de Airbus A320 er terecht kunnen. Ook komt er een grote passagiersterminal. Naar verwachting worden in 2019 ongeveer 4000 vliegbewegingen met passagiersvliegtuigen afgehandeld (landen en stijgen). Uiteindelijk moet dat in 20 jaar tijd uitgroeien naar 45.000 vliegbewegingen per jaar. Alles is afhankelijk of de luchtvaart blijft groeien. Er wordt uitgegaan van een groei van 2 á 3%, de laatste jaren was de luchtvaartgroei circa 6,5%,

Artikel geplaatst op: 09 maart 2017 - 10:05

Gerelateerd

Delen