NTR-serie Hart voor de zaak volgt startende ondernemers

Het aantal ondernemers en ZZP'ers in Nederland is de laatste jaren enorm toegenomen, maar wat voor hobbels kom je allemaal tegen als je je eigen bedrijf begint? In Hart voor de zaak, een zesdelige documentaireserie over ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling, volgt de NTR een jaar lang vier jonge ondernemers en hun coaches. 

Foto: NTR

De hoofdpersonen zijn allen deelnemers aan het Dare To Have a Dream-programma. De eigenschappen die je als ondernemer nodig hebt om je zaak succesvol te maken, de bevlogenheid en ambitie, de hobbels op je pad; het komt allemaal voorbij in de praktijk van deze ondernemers in het MKB, de ruggengraat van de Nederlandse economie. Ook voor de coaches, gelouterde managers in het bedrijfsleven of de overheid, is het project een ontdekkingsreis. De ontmoeting met de passie van aankomende ondernemers blijkt een herijking van hun eigen drijfveren.

De vier geportretteerde ondernemers zijn jonge mensen met verschillende achtergronden in uiteenlopende branches. Hun hart voor de zaak geeft ze veel kracht, maar zit ze soms ook in de weg. Zoals ontwerper Olaf Ingwersen met zelfreflectie stelt: “Ik heb mijn idealisme als ondernemer wel bij moeten stellen in de zin dat ik nu wel weet dat niet iedereen er even vol voor gaat.”
Naast Ingwersen zien we interieurdesigner Güler Berk (“Ik hoor vaak dat ik heel hoge eisen stel”), horecaondernemer Tan Do (“Wij streven elke dag naar een 10”) en zorgondernemer Eddie Boateng (“Ik ben wel een avonturier”).  Eddie Boateng wordt gecoacht door Alex Kuiper (ING). Güler Berk wordt gecoacht door Afke van Rijn (ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Olaf Ingwersen wordt gecoacht door Mart Pfeiffer (Rabobank). Tan Do wordt gecoacht door Robin van den Burg (AEGON).

Hart voor de zaak is een serie van Viewpoint productions in samenwerking met de NTR.

Aflevering 1 (6 januari):
In deze eerste aflevering staan drijfveren centraal. Wie zijn deze ondernemers? Wat drijft hen? Wat was voor hen de aanleiding hun dromen uiteindelijk in daden om te zetten? Starter Güler zag een gat in de markt op gebied van interieurdesign. Maar wat motiveert de ervaren techneut Olaf om na tien jaar de volgende stap in zijn onderneming te zetten? En wat zijn de motivaties van de creatieve horecaondernemer Tan of de betrokken zorgondernemer Eddie?

Aflevering 2 (13 januari):
In de tweede aflevering geven de ondernemers een kijkje in de keuken van de dagelijkse praktijk van hun onderneming. Güler ontvangt haar designproducten uit Turkije. Op papier zagen ze er veelbelovend uit, maar zijn ze dat ook? Horecaondernemer Tan heeft het druk in zijn twee goedlopende Vietnamese restaurants. Ook zijn ouders zaten in de horeca, zij begonnen ooit met een loempiakraampje. Eddie’s zorgonderneming is mede geïnspireerd door zijn moeder, die begin jaren 90 een organisatie oprichtte ter ondersteuning van de slachtoffers van de Bijlmerramp.

Aflevering 3 (20 januari):
In de derde aflevering gaan de ondernemers iets heel anders doen. Ze gaan een dag zeilen onder leiding van één van Nederlands meest succesvolle wedstrijdzeilers, Roy Heiner. Uitdagingen waar je bij het zeilen mee te maken krijgt, vertonen veel overeenkomsten met die van het ondernemen. Weten welke kant je opvaart en wie de koers bepaalt is in beide gevallen relevant. Wat doe je bij tegenwind of averij? Ga je het alleen doen of met elkaar? Hoe leer je van je fouten?

Uitzending: vanaf woensdag 6 januari om 19.25 uur op NPO 2
Website: www.ntr.nl/hartvoordezaak

Artikel geplaatst op: 30 december 2015 - 08:25

Gerelateerd

Delen