Werkgevers screenen via Facebook

GOOI EN VECHTSTREEK - Wat velen reeds vermoedden is nu ook wetenschappelijk bewezen. Werkgevers screenen sollicitanten via Facebook. Sterker nog, een Facebook-profielfoto beХnvloedt de kansen ongeveer even sterk als de foto die toegevoegd wordt aan een cv.
Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent. Werkgevers beschikken over zeer beperkte informatie wanneer zij hun eerste selectie maken uit de kandidaten voor hun vacatures. Een curriculum vitae en korte motivatiebrief zijn vaak onvoldoende om een zicht te krijgen op de persoonlijkheid van de kandidaten. Tegelijk valt er op het internet veel informatie te rapen om een eerste indruk verder te verfijnen. Een potentiСle bron voor informatie biedt de sociale netwerkwebsite Facebook.
 
Onderzoekers van de Universiteit Gent gebruikten vier foto’s die verschilden wat betreft aantrekkelijkheid en persoonlijkheidskenmerken. Om zeker te zijn dat het Оcht niet om de brief ging, werden
de namen willekeurig aan een brief gekoppeld. De wetenschappers vergeleken de kansen op positieve reacties voor de kandidaten met de verschillende Facebookprofielen. In hun sollicitatiebrief stond geen foto, op Facebook wel.
Artikel geplaatst op: 11 maart 2016 - 11:22

Gerelateerd

Delen