Campagne tegen cybercrime

MKB-Nederland is in samenwerking met onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie een campagne gestart, die ondernemers gericht helpt zich beter te wapenen tegen cybercrime. Bedrijven zijn het grootste slachtoffer van deze vorm van criminaliteit, die de economie op jaarbasis circa 8,8 miljard kost; driekwart daarvan komt voor rekening van het bedrijfsleven. Dat bedrag moet drastisch omlaag, vindt de ondernemersorganisatie.

Cybercrime is een verzamelnaam van vele vormen van fraude, diefstal, afpersing, identiteitsmisbruik en (ongeziene) spionage via of met behulp van de digitale snelweg. Naar schatting wordt één op de drie MKB-ondernemers daar op een of andere manier slachtoffer van. De AIVD noemde digitale spionage en cybercriminaliteit eerder al de 'grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven'.
"Ondernemers in het MKB realiseren zich nog te weinig dat ook hun bedrijf een interessant doelwit kan zijn", zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. "Of ze weten nog niet hoe ze zich het beste kunnen wapenen, en waartegen dan precies. Terwijl het vaak ook om vrij eenvoudige maatregelen gaat. Met deze campagne, een uniek samenwerkingsverband van bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten, willen we ondernemers daarbij gericht ondersteunen."

Beveiliging
Visser wijst in dit verband ook op de Meldplicht datalekken, die op 1 januari 2016 in werking treedt. "Ook dat is een goede reden om de beveiliging van data onder te loep te nemen. Je bedrijf niet goed beveiligen tegen verlies, diefstal of misbruik van persoonsgegevens kan straks in ernstige gevallen ook nog eens leiden tot een bestuurlijke boete."
Als onderdeel van de campagne Veilig zakelijk internetten krijgen ondernemers de mogelijkheid om kosteloos de veiligheid van hun digitale werkomgeving te laten analyseren. Met deze 'vulnaribilityscan' legt een hacker kwetsbare plekken in de IT-omgeving van het bedrijf bloot. Deelnemers vullen eerst een door TNO opgestelde vragenlijst in, waarna een team van experts vaststelt welke digitale deuren van het bedrijf mogelijk nog openstaan voor ongenode gasten. Vervolgens neemt een 'sociale' hacker het bedrijfsnetwerk van de deelnemer op afstand onder vuur. Binnen een paar dagen ontvangt het bedrijf een uitgebreide rapportage van de bevindingen en waar nodig hulp om de situatie te verbeteren.

Artikel geplaatst op: 30 november 2015 - 12:00

Gerelateerd

Delen