Stress kost miljarden

Uit onderzoek begin dit jaar van arbodienst 365 naar het aantal burn-out gevallen blijkt dat het dit aantal sinds het begin van de crisis met 11 procent is gestegen. Vervolgonderzoeken van onder meer private partijen laten zien dat 70 procent van de Nederlanders zich zorgen maakt over de gevolgen van een burn-out op hun loopbaan.

Bussum - Eén op zeven medewerkers heeft serieuze ‘burn-out’ klachten. Uitval ten gevolge van burn-out kost gemiddeld 6 maanden, maar ook kort verzuim is vaak stress gerelateerd. Dit alles kost de BV Nederland jaarlijks miljarden. Een serieus probleem dus. De Wereldgezondheidsorganisatie voorspelt dat in 2020 psychische problemen zelfs de voornaamste oorzaak is van verminderde productiviteit. Tijd om in actie te komen dus, want een burn-out is te voorkomen. Onder meer door goede voorlichting en het tijdig herkennen van de signalen.

Petra van Hameren van Mind&More uit Bussum begeleidt mensen met stressproblemen en verzorgt incompany stressreductie programma’s. Zij ziet een duidelijke trend in de samenleving: “We zijn onbewust geprogrammeerd om continue te handelen, gefocust op groei en ambitie en vooral dingen ‘te doen’. Met name onder jongeren ( < 35 jaar) is die toename enorm. Daar zie je veel druk van onder meer Social media. Je moet 24/7 zichtbaar en actief zijn en de hele wereld is nu je referentiekader.” De term die je in dit verband steeds meer tegen komt is Socialbesitas, het altijd en overal bereikbaar zijn op Social media. 



Je kunt niet de hele dag mindful zijn


Petra pleit er niet voor om radicaal anders te gaan leven. Maar om juist die balans te zoeken, want stilte en rust zijn net zo goed nodig voor lichaam en geest als beweging en dingen ‘doen’. Petra: “Net zo goed als je niet de hele dag onder druk kunt presteren, kun je ook niet de hele dag mindful zijn. Het is al een enorme winst als je een aantal keren per dag kunt uitzoomen en los komt van je conditionering om te blijven rennen. We weten bijvoorbeeld uit onderzoek van TNO dat een paar korte pauzes per dag de stress hormonen doet dalen en de productiviteit laat toenemen.”


De toenemende aandacht voor Mindfulness, duurzaamheid en MVO ziet zij als tegenbeweging tegen het als maar sneller en meer. Waarom moet je als bedrijf ieder jaar een vaste stijging van de winstpercentages laten zien? Dit sturen op te strikte targets heeft bijvoorbeeld in een aantal sectoren tot ernstige boekhoudfraudes geleid. Prestaties moet je niet enkel afmeten aan de hoogte van de gerealiseerde winst, maar ook aan de kwaliteit van de omzet, de duurzaamheid van product of dienst en tevredenheid van personeel en afnemers.”

Signalen die kunnen duiden op te veel stress

  1. Kort lontje, snel geïrriteerd en geen beslissingen meer durven nemen
  2. Geen hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden
  3. Terugtrekken, sociaal isolement, ook op de werkvloer
  4. Vooral bezig zijn met ad hoc werkzaamheden, het zogenaamde ‘brandjes blussen’
  5. Overmatig gebruik van alcohol en sigaretten
  6. Aantasting immuunsysteem
  7. Vermoeidheid, slecht - of juist veel slapen
  8. Pijn op stress gevoelige plekken zoals schouders, rug en nek
  9. Heftige emotionele reacties

Met deadlines en targets extra alert zijn

Nu is het niet zo dat stress enkel werk gerelateerd is, ook gebeurtenissen in de privé sfeer kunnen veel stress veroorzaken. Stress komt echter wel eerder op de werkvloer tot uiting. Petra: “Deadlines en het stellen van targets kunnen heel veel stress opleveren, juist omdat ze zo goed meetbaar en zichtbaar zijn. Interessant daarbij is om te kijken waarom de ene werknemer deze stress wel ervaart en de andere niet of nauwelijks.”

 

7 tips voor minder stress op de werkvloer

1. Neem meerdere, korte pauzes per dag.
Dit verhoogt de productiviteit en verlaagt stress. Een goede oefening daarvoor is het nemen van een adempauze. Dit helpt om uit de hectiek van het moment te stappen en jezelf te resetten.

2. Meer bewegen
Zitten is het nieuwe roken: veel zittend werk heeft een negatieve invloed op je lijf en de stressbeleving. Je kunt in plaats van mailen ook naar een collega toe lopen, vaker de trap nemen, staand vergaderen en geen kan water op je bureau zetten maar een glas. Zodat je vaker opstaat om die te vullen. Regelmatig bewegen is belangrijk, één uur in de week sporten en verder vrij weinig beweging heeft geen zin. Dat weegt niet op tegen de negatieve effecten van langdurig zittend werken. 

3. Geef stress de ruimte
Het klinkt tegenstrijdig maar het toelaten van stress gevoelens helpt je meer dan deze te negeren. Juist door vroegtijdig een stressreactie te signaleren kun je er ook op reageren. Plekken waar stress zich meestal uit zijn: schouders, nek, kaken en/of onderrug. Een rustige strekoefening doen op het moment dat je daar spanning voelt doet al wonderen.

4. Anders en bewust luisteren
Collega's kunnen een grote bron van stress zijn. Verloopt de communicatie met een collega of binnen een afdeling niet lekker, kijk dan eens of je heel bewust naar elkaar kunt luisteren, zonder oordeel of het geven van je mening. De eerste paar keer zal je merken hoe lastig dat is, maar ook hoeveel je eigenlijk mist van de boodschap van die ander door je eigen, innerlijke conversaties. Bewust luisteren, zonder (direct) te interpreteren, geeft een ontspannen en open gesprek. Dit komt de communicatie tussen en binnen afdelingen ten goede.

5. Ga sporten of doe regelmatig ontspanningsoefeningen
Sporten als joggen, zwemmen of fietsen (mits niet te intensief) zijn prima stress reduceerders. Naast sporten is yoga een goede manier om regelmatig en bewust te ontspannen. Van yoga oefeningen is het bekend dat dezestress in grote mate reduceren. Met name het bewust en langzaam uitvoeren van bewegingen verlaagt de bloeddruk en de hoeveelheid stresshormonen in je bloed.

6. Wees extra alert bij een krappe bezetting of drukke perioden
Juist in hectische perioden zijn mensen geneigd de dingen die hen rust geven als eerste te laten schieten. Deze korte termijn politiek verergert juist de negatieve spiraal van verminderde energie, verhoogde belasting en toenemende stress. Zorg daarom, juist wanneer er druk op de ketel staat, nog beter voor jezelf en je medewerkers. Zorg voor voldoende korte pauzes, meer beweging en houd je lijf in de gaten. Ga juist wel sporten en blijf zo gezond mogelijk eten.  

7. Ga niet multitasken
Dit is contraproductief en werkt stressverhogend. Doe steeds iedere taak of activiteit met je volle aandacht en pauzeer kort tussen twee verschillende taken in. 

Artikel geplaatst op: 12 september 2014 - 13:10

Gerelateerd

Delen