Guido Thys: “Economie kwakkelt structureel”

BUSSUM - Toeval of kwestie van goede timing? Kwam het CBS half mei met slechte cijfers over de economie, vlak daarna verscheen het boek ‘Voorbij de economische crisis!’ van  Guido Thys. Guido is zakelijk spreker en auteur van vijftien boeken. De redactie van GooiZaken sprak met hem over zijn nieuwste boek en zijn visie op de huidige economische crisis.


Wie denkt dat dit boek de blije boodschap brengt dat de economische crisis voorbij is komt bedrogen uit. “Onze economie is juist structureel aan het kwakkelen,” aldus Guido. “En de instrumenten waarmee we de vorige crisissen altijd met succes hebben bestreden, die werken niet meer. We kunnen niet blijven denken en doen zoals vroeger, dat geldt voor de overheid, financiële instellingen en ondernemers.”

Moeten we dan bij de pakken neer gaat zitten? Absoluut niet. We moeten ons aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, omdat er zoveel veranderd is. De problemen die er zijn, zijn al van voor de economische crisis. Er is dus meer aan de hand. “Het is een systemencrisis, onze economie is structureel aan het kwakkelen,” aldus Guido. “We moeten ons denken en doen veranderen, maar niet alles hoeft op de schop. Kijk daarbij naar ondernemers die wel succesvol zijn, die wel het antwoord hebben gevonden.”

Praktijk & theorie
Het boek ‘Voorbij de economische crisis’ is een scherpe analyse, aangevuld met een werkboek voor wie doorbraakinnovaties wil realiseren. In het werkboek staan veel voorbeelden uit de eigen ondernemerspraktijk van Guido. Daarnaast is het gevuld met gerichte vragen die gaan naar de pijnpunten. Waarom loopt mijn omzet terug? Waarom komen er steeds minder mensen in mijn winkel? Is het de schuld van internet? “Nee, concurrentie vanuit internet is daarbij niet het pijnpunt. Het echte pijnpunt is dat jij als ondernemer daar geen antwoord op hebt.”

De doosjes theorie

Volgens Guido is het belangrijkste: focus. Focus op het creëren van waarde voor je klant. Een eenvoudige theorie die je daarbij helpt is de doosjes theorie. De doos is je product, daaromheen heb je een doosje+. Het doosje+ is alles wat je doet om het je klant makkelijker te maken. Denk aan logistiek, communicatie en betalingswijze. Tot slot komt het doosje++, de beleving en uitstraling van je product. “Dat geldt voor de Apple’s van deze wereld, maar ook voor de detaillist op de hoek en de zzp’er,” betoogt Guido.

Vijf mythes ontkracht

  1. We zitten in een economische crisis. Als dat zo zou zijn dan hadden alle oude maatregelen wel geholpen. Er is meer aan de hand, we zitten in een systemencrisis. De problemen dateren al van voor 2008.

  2. De crisis is overmacht, daar kan ik niets aan doen. Onzin, zegt Guido. Als het overmacht zou zijn dan kan niets of niemand daar wat tegen beginnen, maar ook nu zijn er succesvolle ondernemers.

  3. Het waait wel weer over. Als het zou overwaaien dan was dat al lang gebeurd. Succesvolle ondernemers zijn niet stil blijven zitten, die zijn wat gaan doen, die hebben een doorbraakinnovatie gerealiseerd. Ook in 2013 heeft Guido de 100 FD Gazelle geanalyseerd. Van hen heeft ruim 83 procent een cyclus doorbroken en geïnnoveerd.

  4. Hard werken, dan komt het vanzelf. Hard werken betekent nog niet dat je succesvol bent. Focus is veel belangrijker. Ondernemingen die succesvol zijn hebben maar één focus: waarde creëren voor de klant.

  5. Alles moet op de schop. Vooral niet waarschuwt Guido. Minstens twee dingen zijn en blijven universeel. Behoeften bijvoorbeeld blijven altijd hetzelfde, je koopt een brood niet alleen vanuit een behoefte (honger), maar ook vanuit een wens: een lekker broodje. Je moet als ondernemer weten wat de behoeften van je klant zijn. Die mag je nooit overboord gooien. Daar komt bij je core essence; weten waar je als ondernemer heel goed in bent. Daarvoor moet je teruggaan naar je passie. Wanneer je die vervolgens laat aansluiten op de diepste behoefte van je klant, dan heb je een succesvolle onderneming.

Het nieuwe denken
Veertig, vijftig jaar lang was het sleutelwoord: massaproductie en massacommunicatie. De zelfde producten, diensten en boodschap voor iedereen. Maar er zijn volgens Guido zoveel dingen veranderd. Nieuwe platformen en nieuwe paradigma’s. Traditioneel denken en werken binnen de bekende systemen werkt niet meer. Er ontstaan nieuwe routines, samenwerkingen en doelgroepbepalingen. Daaronder zit het nieuwe denken. De rol van internet mag niet worden onderschat, maar ook niet overschat. We gaan nog verder terug naar de individuele beleving, aankoop en maatwerk producten.

De core essence van Guido Thys

  1. Synthese: het combineren van verschillende dingen en daar één lijn in trekken
  2. Zaken simpel maken: kijkend naar het grote en dat eenvoudiger maken
  3. Humor: om te blijven relativeren

De crisis in 't Gooi
De crisis heeft volgens Guido in Het Gooi extra hard toegeslagen. “Veel ondernemers in Het Gooi zijn al die jaren meegegaan met de bovenkant van de markt en hebben zich vooral regionaal, zelfs lokaal gefocust. Dat maakt je op een bepaald moment kwetsbaar. Je creëert namelijk een niche waarmee je jezelf afsluit voor een groot stuk van de markt. Ik denk niet dat ondernemers zich nog regionaal kunnen gedragen, regio wordt steeds minder belangrijk. Niet voor alles, maar je moet wel globaal denken.

www.guidothys.nl

 

 

Artikel geplaatst op: 02 juli 2014 - 16:34

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: